Jak powinien wyglądać tekst na stronie internetowej?

jak powinien wyglądać tekst na stronie internetowej

W tekście o responsywnych stronach internetowych sygnalizowałem temat dostosowania wyglądu tekstu do każdego z widoków strony. Wbrew pozorom wygląd tekstu jest ważnym elementem niemal każdej strony internetowej. Nie chodzi tu tylko o to, jaki krój tekstu wybierzesz (czyli – font), ale ważne jest też to, jak wygląda hierarchia typograficzna strony czy coś tak prozaicznego jak wielkość tekstu.

Jak powinien wyglądać tekst na stronie?

Bardzo ważny jest rozmiar. Obecnie przyjęło się, że tekst powinien mieć co najmniej kilkanaście pikseli wysokości. Od 16, a nawet 20 w górę i to na urządzeniach typu komputer (czyli w najszerszym widoku strony).

Taki rozmiar zapewnia dobrą czytelność tekstu, a do tego wygląda on po prostu ładnie. Można upychać kilkadziesiąt zdań niewielkim fontem, ale jaki w tym sens? Użytkownik tego nie przeczyta, a raczej się wkurzy, że tekst jest nieczytelny.

Dlatego warto zadbać o odpowiedni rozmiar fontów w każdym z widoków responsywnych strony. Na komputerze – od 16 do nawet 22 pikseli; na tablecie – około 20; na telefonie – niewiele mniej.

Dzięki temu tekst na wąskim ekranie będzie wyglądał sensownie i będzie łatwy do przeczytania.

Dobry krój fontów, czyli dobry wygląd tekstu na stronie

To, co zwykło się nazywać czcionkami, w rzeczywistości oznacza fonty. Czcionka to kawałek metalu z wytłoczoną literą, którego używało się kiedyś do drukowania ;).

Kroje fontów, bo to fonty widzisz na stronie internetowej, dzieli się na szeryfowe i bezszeryfowe. Te pierwsze mają takie małe kreseczki na końcu znaku. Te drugie – nie.

Szeryfowe fonty to chociażby Times New Roman czy Georgia. Bezszeryfowe – Arial, Lato, Open Sans.

Przyjęło się, że najlepiej na wyświetlaczach komputerów i urządzeń mobilnych czyta się fonty bezszeryfowe. Co nie zmienia faktu, że na wyświetlaczach klasy Retina (czyli o wysokiej rozdzielczości) fonty bezszeryfowe wyglądają świetne (i widać ostatnio ich renesans). Co nie zmienia faktu, że Retiny i wyświetlacze FullHD to dalej mniej niż 10% urządzeń, na których przegląda się strony.

Hierarchia typograficzna, czyli pamiętaj o nagłówkach; to one porządkują tekst na stronie!

Nagłówki porządkują tekst, a do tego są ważne dla SEO i pozycjonowania strony.

Zobacz – każdy z tych nagłówków w tym tekście sygnalizuje konkretną treść. Czyli masz coś, potem coś, a dalej – coś. Wiesz o czym będą kolejne akapity, dzięki temu łatwiej wyłowić Ci najbardziej interesujące rzeczy. Zwłaszcza takie, których szukasz.

Na każdej stornie powinien być tylko jeden nagłówek H1. Dotyczy on najczęściej tytułu strony i sygnalizuje to, co ta strona ma do zaoferowania. Każdy kolejny nagłówek H2 i H3 przyporządkowuje treść po nim następującą konkretnemu tematowi. Myśl o tym właśnie w taki sposób!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *